Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 Kasım 2013

Çocukları Baskı ile Beslemeyin!!!

 
 

Anneysen.com sitesinin Sma işbirliğiyle Prof.Dr.Benal Büyükgebiz uzmanlığında bebek beslenmesinde ilk yılların önemini konu alan projeyi "İlk Yılların Hikayesi" başlığı ile yazmıştım.

Aynı proje kapsamında 6ekim pazar günü "İlk Yıllarda Çocuk Beslenmesi" başlıklı adeta bir öncekinin devamı niteliğinde son derece önemli bir buluşma daha gerçekleşti!

Konu çocuklarda iştahsızlık olunca ,anneler son derece dikkatle Çocuk Gastroentereloji ve Beslenme Uzmanı Prof.Benal Büyükgebiz'in örnekli anlatımını dinledi.

İşte bu etkinlikten kısa notlar;


Baskı ile yemek yedirmeyin!

Her canlı acıkınca yer. Çocuğun acıkmasına fırsat verin.

Yemek konusunda çocuğa baskı yapmayın. Hem anne hem de mükemmelliyetçi kadınlarda çocuğa yemek baskısının daha fazla olduğu görülmektedir.

Her baskı (etki) tepki geliştirir. Etki ve tepki durumunda çocuk ve anne arasında güç dengesi mücadelesi yaşanır. Anne yedirmek çocuk ise yememek ister.

Beslenme ilişkisindeki hakim duygu eziyet olduğunda çocuk psikolojik travma yaşar. Çocuğun kilosu 100-200 gr. eksik olsun ancak çocuk o travmayı yaşamasın. Bu önemlidir.

Yemek yemenin psikolojik ve davranışsal boyutu da olduğu bilinmelidir.

Çocukla güç mücadelesine giren her anne önce kısa vadede sonra uzun vadede kaybeder.

Çocuğun ne yiyeceği, ne zaman yiyeceği, nerede yiyeceğine ortak karar vermek gerekir. Çocukla beraber yemek önemlidir. Anne yemiyorsa çocuk da yememelidir. Aksi halde çocuk bunu ceza gibi algılar.

Çocuk büyükse “hangisinden” yiyeceği sorulmalıdır.

Aşırı baskıcı annelerin çocuklarında iştahsızlık yaşanmaktadır. Empati yaparak çocuğun yerine geçin. O zaman iştahsızlık problemi azalır.

Çocuğu her zaman daha fazlası için zorlamayın. Artık yemeyeceğini ifade eden çocuğa “Son lokma kaldı”, “Tamam artık yedirmiyorum” demeyin. Sessizce yedirmeyi sonlandırın.

Çocuk yaygara çıkardığı için “ Tamam” demeyin. O zaman anne otorite kaybeder. Çocuk “bağırırsam geri adım atıyor”u algılamamalı.

Sevgi ile yemeği birbirinden ayırın. Yemek sonlandığında “Yiyemedin ama ben seni seviyorum” deyin.

“Yeter ki yesin” diye yemek yedirmeyin.

Çocuğun yediklerini tercih hakkı vardır, unutmayın!

Beslenme sorunları

Çocuklarda beslenme sorunlarını 5 ana grupta inceleyebiliriz.
 



Katı beslenmeye geçemeyenler: Çocuk devamlı sıvı gıdaları tercih eder ve mümkünse biberonla içer. Bu gruptaki çocuk genellikle 5 yaş altındadır.
Çok süt içer. Anne “Bari süt içsin” diye süt verir çünkü çocuk katıyı reddetmektedir. Ancak çocuk süte ulaşmak için katı gıdayı reddeder.
Bu tip çocuklarda fazla süt tüketimi olduğundan farklı fiziksel sorunlar da meydana gelir. Örneğin bağırsak kanamaları oluşur, kansızlık kaçınılmazdır.


Bu durumdaki çocuğun acıkmasını beklemek gereklidir. Öğün arasında bir şey yemek isterse öğünü bekletin. Acıkan çocuğa öğünde katı gıdalar verin. İlk başta zorlansanız da bu tutumu devam ettirerek çocuğun katı gıdaya geçmesini sağlayın.


İştahsızlar: Çocuk devamlı olarak az besin almaktadır. 1-2 lokmadan sonra yemek istemez. Hemen hemen sevdiği hiçbir yiyecek yoktur. Gün içerisinde yemek yemek aklına gelmez. Buna rağmen neşesi ve enerjisi yerindedir.
Bu gruptaki çocuğun dikkat eksikliği ve hiperaktivite başlangıcında olması mümkündür.

Eğer bu gruptaki çocuğun nefesi sabahları kokuyorsa, yediği besinlerle ilgisi olmayabilecek bir karın şişliği varsa, kabızlık eşlik ediyorsa ve çocuk kustuğu taktirde bir önceki öğünde sindirilmemiş besinler varsa mide tembelliği vardır. Mide tembelliği var ise (önce mide tembelliği ispatlanır) özel diyet ve ilaçlarla sorun çözülebilir.


Yaşına uygun yemek yemeyenler: Katı besin alması gereken yaş grubunda olmasına rağmen çocuk katı besin ve pütürlü gıda yemez. Bu grupta olan çocuğa 6 aylık bebeğe öğretiyormuşçasına pütürlü gıda yemeyi baştan öğretmek gereklidir. Genel olarak da beslenme becerilerinin öğretilmesi gerekir ki yemesi gereken yiyeceklerle beslenebilsin. Bazısı kaşıkla beslenmeye direnç gösterir ancak eliyle yemek yiyebilir.


Masa adabı geliştiremeyenler: Annenin peşinde koştuğu, yemeyi oyun gibi gören, yeme adabı geliştirmemiş aktif çocuktur. Özellikle çalışan annenin çocuğunda bu problem görülmektedir. Bu durum tamamen bir davranış sorunudur. Bu sebeple adaptasyon süreci gereklidir. Kural olarak masada yemek yenmelidir, çocuk buna alıştırılmalıdır.


Aşırı seçiciler: Çocuk yoğurdun markası değiştiğinde anlar. Israrla tercih ettiği besini ister. Çocuğun sosyal ortamlarda beslenmesi çok zordur. Bu grup en zor gruptur çünkü neden bu noktaya geldiği çoğu zaman bilinmemektedir.


Aşırı seçicilik doğuştan metabolik hastalıklar ile ilişkili olabilir. Çocuk özellikle belirli bir besin grubunu yiyemiyorsa bu önemlidir. Çocuk eğer bir besini yiyor ve kusuyorsa bundan dolayı da aşırı seçici olup yemiyor olabilir. Bu durumlarda besin alerjisi düşünülebilir. Tetkiki yapılmalıdır.


Ayrıca; gerek iştahsızlıkta gerekse seçicilikte ailevi yatkınlık da önemlidir. Çocuğun anne ve/veya babasının da çocuklukta benzer problemleri olma olasığı % 40'dır. Bunların dışında yukarıdaki problemlere neden olabilen travma, baskı karşısında geliştirilen yeme korkusu, kritik periyodun kaçırılması, otonomi ve kontrol mücadelesi, özgürce yeme fırsatı verilmeyişi diğer etkenlerdir.



Proje kapsamında daha detaylı bilgi edinmek ,Sunum Özetlerine ulaşmak ve etkinliklerden haberdar olmak için Anneysen.com  sitesini takip etmenizi öneririm.


2 yorum:

  1. paylaşım ıcın tesekkur ederım ah bızde neler cekıyoruzbakalım tavsıyelerı basarabılecekmıyım
    mesela ben sureklı of yemezsen yeme ac kal dıyormusum cunku zenyep gecen aksam anne ben aç kalayım bosver dedı :(

    YanıtlaSil
  2. sorma müge ,bazen yemek yemesine o kadar odaklanıyoruz ki sanırım ağzımızdan çıkan kelimeleri de farkedemiyoruz :(
    ya da vücut hareketlerimizle ne sinyal veriyoruz hiç önemsemiyoruz ama onlar kendilerince herbirini ayrı ayrı yorumlayıp bu yemek yeme hadisesini bile bize karşı koz olarak kullanabilecek kıvama geliyorlar..
    biraz sakin olmakta fayda var ama elde değil işte yapamıyoruz ...

    YanıtlaSil

Special design for Defne ve Derin by GeCe